Tengeri hajózás kiberbiztonsága
A kalóz szó azt a képet kelti, hogy az emberek fizikailag átveszik az uralmat egy hajón, de mi van, ha ehelyett egy hajót egyszerűen csak messziről feltörnek? Ez a kérdés foglalkoztatja a norvég kutatókat, akik rámutatnak arra, hogy sajnos a nemzetközi hajózási világ nem éppen arról híres, hogy gyorsan alkalmazza a legmodernebb technológiát.
A tengeri ipar korábban meglehetősen reaktív és lassú volt, így nem meglepő, hogy a kiberbiztonság terén is le vagyunk maradva – mondja Marie Haugli-Sandvik, a Norvég Tudományos és Technológiai Egyetem (NTNU) Óceánműveletek és Építőmérnöki Tanszékének oktatója, aki valószínűleg a világ első tengeri digitális biztonsági tanfolyamát szervezte.
Az NTNU becslése szerint a világkereskedelem 90 százaléka valamilyen módon kapcsolódik a tengeri kereskedelemhez, hatalmas teret hagyva a kiberfenyegetéseknek, amelyek megzavarják a globális kereskedelmet, az adatokat és a biztonságot. Sajnos sok kiberbiztonsági kurzus csak az általánosabb informatikai fenyegetésekre összpontosít, és ez ösztönözte Haugli-Sandvikot és Erstadot az osztály létrehozására.
Haugli-Sandvik szerint pozitív lépések tapasztalható a közösségen belül – például 2024-ben a International Association of Classification Societies (IACS) tengerészeti ágazata bevezet kötelező kiberbiztonsági követelményeket, valamint a tengerészeti személyzet fokozott kiberbiztonsági képzését –, de továbbra is jelentős hiányosságok tapasztalhatók.