Új GPS-hamisítási incidens

Editors' Pick

A Texasi Egyetem egyik hallgatója a Közel-Keleten a riasztó GPS-jelek forrását Teherán keleti külvárosáig követte nyomon. Todd Humphreys, az egyetem rádionavigációs laboratóriumának vezetője elmondta, hogy a végzős hallgató, Zach Clements a Nemzetközi Űrállomáson lévő felszereléssel tudta keresni a hamis jeleket, és megközelítőleg meghatározni a forrásukat. Elmondása szerint maguknak a jeleknek az elemzése arra utal, hogy a zavarás egy kifinomultabb formájáról van szó, amelynek durvább formája mindenütt jelen van a térségben. Úgy tűnik, hogy inkább a szolgáltatás megtagadására irányultak, mint tényleges megtévesztésre. A spoofing az új zavarás. Más szóval, a szolgáltatás megtagadására használják, mert erre a célra hatékonyabb, mint a tompa zavarás.

Szeptember vége óta az Ops Group honlapja a Közel-Keleten repülő pilóták jelentéseit gyűjti össze, akik műholdas navigációs jelekről számoltak be, amelyek hamis helyzetjelentést adtak. Egyes esetekben a műszereik azt mondták nekik, hogy akár 120 mérföldre is eltávolodtak a tényleges helyzetüktől, ami az FMS-t reakcióra késztette. Néhány repülőgépnek vektorokat kellett kérnie a légiforgalmi irányítástól, hogy az útvonalon maradjanak. Humphreys szerint a riasztó fejlemény az, hogy a hamisítás a GPS-függő berendezéseket és az inerciális referenciarendszert (IRS) is érinti. A két rendszer elvileg egymástól függetlenül működik, és úgy gondolták, hogy az IRS immunis az ilyen jellegű manipulációkra. Ez egyszerre érinti a fő rendszert és a biztonsági másolatokat is. A GPS és az IRS, valamint ezek redundáns tartalékai a modern repülőgépek navigációs rendszereinek fő alkotóelemei – mondta Humphreys. Ha a leolvasásaik sérülnek, a repülésirányítási rendszer helytelen repülőgép-pozíciót feltételez, a szintetikus látórendszerek rossz kontextust mutatnak, stb. Elmondta, hogy a személyzetek végül rájönnek, hogy valami baj van, és olyan régimódi eszközöket használnak, mint a VOR és a DME, de ezek nem mindig állnak rendelkezésre, és fel kell hívniuk az ATC-t.

Nem Irán az egyetlen ország, amely GPS-jeleket hamisítana a régióban. Amint arról a Haaretz először beszámolt, Clements volt az első, aki a Hamász október 7-i támadásait követően azonosította a valószínűleg Izraelből származó hamisítást. Azt az erős és kitartó hamisítást, amelyet Izraellel kapcsolatban október 15-e óta látunk, szinte bizonyosan maga Izrael hajtja végre” – mondta Humprheys. Az IDF gyakorlatilag bevallotta a Haaretz riporterének.

FORRÁS