Fizessen a cookie-k elutasításáért
A Google megkezdte a harmadik féltől származó sütik eltávolítását a Chrome-ban, amely a legszélesebb körben használt böngésző például Spanyolországban. Egyelőre a böngésző felhasználóinak 1%-ánál – világszerte mintegy 30 millió embernél – már blokkolta őket. Ez az évekkel ezelőtt bejelentett döntés azt jelenti, hogy a médiának alkalmazkodnia kell a sütik nélküli világhoz. Ez lesz a kontextusfüggő reklámok visszatérése és a hiper-személyre szabott hirdetések évekig tartó időszakának vége.
Ezzel összefüggésben hatályba lépett Spanyolországban a sütik használatáról szóló új útmutató, amelyet a Spanyol Adatvédelmi Ügynökség (AEPD) a reklámágazat több szövetségével – ADIGITAL, AMI, Advertisers, AUTOCONTROL és IAB Spain – együttműködve dolgozott ki. A dokumentum frissített változata tavaly júliusban jelent meg, de teljes hatását ma bontakoztatja ki.
A megújított AEPD-útmutató a spanyol piacnak az Európai Adatvédelmi Bizottság (ECDC) megtévesztő mintákról szóló 03/2022-es iránymutatásaihoz való igazítását szolgálja.
Alapvetően ez a dokumentum azt mondja ki, hogy a sütik elfogadására vagy elutasítására vonatkozó műveleteket jól látható helyen és formában kell bemutatni, és mindkét műveletnek azonos szinten kell lennie, és nem lehet bonyolultabb a sütik elutasítása, mint az elfogadásuk. Eddig a médiumok a sütik elfogadása felé voltak elfogultak, ami mostantól tilos.
A legtöbb digitális médium az utolsó pillanatig várt az új iránymutatáshoz való alkalmazkodással. A kiadók attól tartanak, hogy mivel a felhasználóknak mostantól könnyebb visszautasítaniuk a sütiket, a hirdetési bevételek is visszaesnek. Mindez egy olyan időszakban történik, amikor sok kiadó arra panaszkodik, hogy a digitális hirdetési üzlet nagy része a nagy technológiai cégekhez kerül, mint például a Meta, a TikTok vagy maga a Google.
Ezzel a helyzettel szembesülve a nagy digitális médiumok közül többen úgy döntöttek, hogy úgynevezett cookiewallt állítanak fel. Ez azt jelenti, hogy kötelezővé teszik a fizetést, ha valaki a cookie-k nélküli böngészést választja. Ezt olyan kiadók tették meg, mint az El Español, az El Confidencial, az ElDiario.es, az El Debate, a 20 Minutos, az OKDiario és a Vocento címek.