Több ezer cég figyel minden Facebook-felhasználót
Mostanra a legtöbb internetező tudja, hogy online tevékenységét folyamatosan nyomon követik. Senkit sem kell megdöbbentenie annak, ha olyan hirdetéseket lát, amelyekben korábban keresett valamit, vagy ha megkérdezik, hogy megoszthatók-e az adatai ismeretlen számú “partnerrel”.
De milyen mértékű ez a megfigyelés? A Facebook által gyűjtött és a Consumer Reports nonprofit fogyasztóvédelmi szervezet egyedülálló tanulmányában nemrég ismertetett adatokból ítélve hatalmas, és az adatok vizsgálata több kérdést vethet fel, mint választ.
A Consumer Reports 709 önkéntesből álló, a Facebook-adataik archívumát megosztó panel segítségével megállapította, hogy összesen 186 892 vállalat küldött róluk adatokat a közösségi hálózatnak. Átlagosan a vizsgálatban részt vevő minden egyes résztvevőnek 2230 vállalat küldte el az adatait a Facebooknak. Ez a szám jelentősen változott, egyes paneltagok adatai között több mint 7000 adatot szolgáltató vállalat szerepelt.
A Markup segített a Consumer Reportsnak a résztvevők toborzásában. A résztvevők letöltötték az elmúlt három év adataik archívumát a Facebook-beállításaikból, majd átadták azokat a Consumer Reportsnak.
Az adatok ilyen módon történő összegyűjtésével a tanulmány a nyomon követés egy olyan formáját tudta megvizsgálni, amely általában rejtve marad: az úgynevezett “szerverről szerverre” történő nyomon követést, amikor a személyes adatok egy vállalat szervereiről a Meta szervereire kerülnek. A követés egy másik formája, amikor a Meta nyomkövető pixeleket helyez el a vállalatok weboldalain, látható a felhasználók böngészője számára.
Mivel az adatok a felhasználók egy saját maguk által kiválasztott csoportjától származnak, és mivel az eredményeket demográfiailag nem igazították ki, a tanulmány “nem állíthat semmit arról, hogy ez a minta mennyire reprezentatív az amerikai lakosság egészére nézve” – jegyezte meg a Consumer Reports. A résztvevők valószínűleg adatvédelmi szempontból is tudatosabbak és technikailag képzettebbek voltak, mint a tipikus felhasználók, és nagyobb valószínűséggel voltak a Consumers Reports tagjai.
Korlátozásai ellenére a tanulmány ritka módon, közvetlenül a Meta adatainak felhasználásával nyújt betekintést a személyes adatok online gyűjtésének és összesítésének módjába.