Orosz PSYOPS Európában

Editors' Pick

Az amerikai kormány 2024. szeptember 4-én vádat emelt két orosz állampolgár ellen, és lefoglalt több mint 30 internetes tartományt, amelyek az amerikai választások befolyásolására irányuló kampánnyal kapcsolatosak. Az FBI által a bíróságon benyújtott információhalmazból azonban egy másik dologra, a német, francia, olasz és brit politikusok, üzletemberek, újságírók és más befolyásoló személyek manipulálására irányuló orosz műveletre is fény derült. A Kreml európai kampányának célja az volt, hogy megosztottságot szítson, lejárassa Amerikát és aláássa az Ukrajnának nyújtott támogatást – derül ki az orosz dokumentumok, feljegyzések és az orosz pszichológiai hadviseléssel kapcsolatos megbeszélések jegyzőkönyveiből. A dokumentumokat az FBI szerezte meg, és a szerdai vádirat részeként bírósági nyilatkozatban iktatta.

A 277 oldalas dosszié részletesen ismerteti az orosz terveket az európaiak szívének és elméjének megnyerésére. Az orosz „Social Design Agency” egyik feljegyzése leírta azt a tervet, hogy a közösségi médiában valós posztokon és kommenteken keresztül célozzák meg az embereket, hogy megkerüljék a közösségi médiavállalatok botszűrőit. Az orosz dokumentum szerint a kampány célja, hogy racionális és érzelmi reakciókat váltson ki a közönségből. A pszichológiai műveletek úgynevezett doppelgänger domainekre is támaszkodtak, hogy hamis cikkeket és tartalmakat terjesszenek, amelyek úgy tűnnek, mintha nyugati médiumoktól származnának. Az orosz PSYOPS csapat Németországot az orosz befolyás szempontjából különösen sebezhető célpontként azonosította. „A németek függőbbek, mint a franciák” – olvasható az egyik orosz dokumentumban, feltehetően Németországnak az orosz gáztól és exporttól való gazdasági függőségére utalva. Egy másik dokumentum egy „Nemzetközi konfliktusra való felbujtás” elnevezésű műveletet vázol fel, amely kifejezetten Franciaországot és Németországot célozza meg, amelynek célja: „A belső feszültségek eszkalálása … az Oroszországi Föderáció érdekeinek előmozdítása érdekében”, valamint „a valós konfliktusok befolyásolása és konfliktushelyzetek mesterséges létrehozása” hamis cikkek, influencerek, valamint a közösségi médiában megjelenő célzott posztok és kommentek révén.

Forrás