Orosz befolyásolás Romániában

Editors' Pick

A Snoop.ro újságírója által végzett oknyomozás részletesen feltárja, hogyan használta fel az orosz hátterű AdNow hirdetési hálózat Romániát adatgyűjtésre és a közvélemény befolyásolására, miközben szélsőséges propagandát és pénzügyi csalásokat támogatott.

Az AdNow, egy 2014-ben Moszkvában alapított hirdetési vállalat, amely később Bulgáriába helyezte át tevékenységét, évek óta finanszírozza a szélsőjobboldali kiadványokat és összeesküvés-elméleteket terjesztő influencereket. A cég alapítója, az orosz állampolgár Stanislav Fesenko, családi kapcsolatban áll az orosz védelmi minisztériummal és a budapesti orosz nagykövetség diplomatáival. ​

Az AdNow leányvállalata, a Fazze, egy influencer marketing ügynökség, amely több országra kiterjedő kampányt folytatott a COVID-19 vakcinákkal kapcsolatos dezinformáció terjesztésére. A Facebook vizsgálata szerint a Fazze egy orosz marketing céghez kapcsolódik, és 65 hamis Facebook- és 243 hamis Instagram-fiókot tartott fenn a nyugati vakcinákat célzó dezinformációs kampány részeként.

A londoni székhelyű Bunelu Ltd 2019-ben jött létre, alapítója a moldovai állampolgár Ion Bulgacov, aki Romániában csalás miatt tíz év börtönbüntetésre ítélték, de jelenleg fellebbez az ítélet ellen. A Bunelu Ltd ugyanazon a londoni címen található, mint az AdNow, és létrehozta Romániában a Tracia Unită nevű szervezetet, amely Kreml-barát összeesküvés-elméleteket terjesztő csoportokból áll. ​

A Tracia Unită vezetője, Mihai Rotariu, kapcsolatban áll a Román-Belarusz és a Román-Orosz Kereskedelmi és Iparkamarákkal, és aktívan támogatja Călin Georgescu jelöltségét.

A BG Elves bolgár szakértői csoport állítása szerint Oroszország 69 millió eurót költött egy Bulgáriát és Romániát célzó nagyszabású propagandára. A pénzösszegeket kis, legfeljebb 5000 eurós tranzakciókban utalták át, hogy elkerüljék a Pénzmosás Elleni Hivatal figyelmét. A cél az orosz befolyás terjesztése és a szélsőjobboldali diskurzus előmozdítása volt mindkét országban.

Az FSzB egyik tisztjének feljegyzései szerint az orosz propaganda paradigmaváltáson ment keresztül: már nem televíziókkal és rádiókkal dolgoznak, hanem influencerekkel és hirdetőkkel. Egy orosz hibrid hadviselési szakértő szerint Románia tranzitország az EU felé irányuló orosz narratívák számára, és az AdNow felhasználható arra, hogy adatokat gyűjtsenek a célzott személyekről.

A cikk szerzője részltesen bemutatja, hogyan használják fel a hirdetési hálózatokat és a közösségi médiát a dezinformáció terjesztésére és a közvélemény befolyásolására, valamint arra, hogy ezek a tevékenységek milyen kapcsolatban állhatnak orosz kormányzati szervekkel.​

FORRÁS