Műholdas navigációs rendszerek támadása

Editors' Pick

A műholdas navigációs rendszerek, mint a GPS, egyre gyakrabban válnak zavarásos (jamming) és megtévesztéses (spoofing) támadások célpontjaivá, ami komoly kockázatot jelent a légi közlekedés, a tengeri hajózás és a telekommunikáció biztonságára világszerte.

Az ENSZ három szakosított szervezete – a Nemzetközi Távközlési Egyesület (ITU), a Nemzetközi Polgári Repülési Szervezet (ICAO) és a Nemzetközi Tengerészeti Szervezet (IMO) – közös nyilatkozatban fejezték ki mély aggodalmukat a műholdas navigációs rendszerek, különösen a Globális Navigációs Műholdrendszerek (GNSS) elleni növekvő számú zavarásos (jamming) és megtévesztéses (spoofing) támadások miatt.

Az államoknak meg kell védeniük a rádiónavigációs műholdszolgáltatásokat (RNSS (Radionavigation Satellite Service) a káros interferenciáktól, amelyek befolyásolják a polgári és humanitárius műveleteket.​

Fontos a navigációs, helymeghatározási és időzítési rendszerek megbízhatóságának és ellenálló képességének fokozása.​ A hagyományos navigációs eszközök és rendszerek fenntartása elengedhetetlen a biztonságos működés érdekében.​ A szabályozó, légi közlekedési, tengerészeti, védelmi és végrehajtó hatóságok közötti együttműködés javítása szükséges.​ Átfogó jelentési rendszerek kialakítása, amelyek lehetővé teszik az interferenciaesemények gyors és hatékony bejelentését és kezelését.​

Zavarás (Jamming) esetében a támadók olyan jeleket sugároznak, amelyek megzavarják a műholdak és a vevők közötti kommunikációt, ezzel ellehetetlenítve a pontos helymeghatározást.​

Megtévesztés (Spoofing) olyan módszer, ahol a támadók hamis műholdas jeleket sugároznak, amelyek megtévesztik a vevőket, így azok téves helyzetadatokat számítanak ki, ami veszélyeztetheti a navigációs rendszerek megbízhatóságát.​

Naponta mintegy 1 000 polgári repülőjárat tapasztal navigációs zavarokat olyan területeken, mint a Fekete-tenger, Ciprus, Izrael és Ukrajna. Ezek a zavarok hibás helyzetadatokat és téves riasztásokat eredményezhetnek a pilótafülkében, növelve a balesetek kockázatát. ​

Norvégia északkeleti részén, különösen Finnmark régióban, rendszeres GPS-zavarásokat észleltek, amelyeket a hatóságok orosz eredetűnek tartanak. Ez a jelenség nemcsak a repülésbiztonságot érinti, hanem más szektorokat is, például a halászatot és az építőipart. ​ 

A nyilatkozatban kiemelt főbb intézkedések szerint az államoknak meg kell védeniük a rádiónavigációs műholdszolgáltatásokat a káros interferenciáktól, amelyek befolyásolják a polgári és humanitárius műveleteket.​ A navigációs, helymeghatározási és időzítési rendszerek megbízhatóságának és ellenálló képességének fokozása. A hagyományos navigációs eszközök és rendszerek fenntartása elengedhetetlen a biztonságos működés érdekében.​ A légi közlekedési, tengerészeti, védelmi és végrehajtó hatóságok közötti együttműködés javítása szükséges.​ Olyan átfogó jelentési rendszerek kialakítása, amelyek lehetővé teszik az interferenciaesemények gyors és hatékony bejelentését és kezelését.​

A hajók és kikötők széles körben támaszkodnak a GNSS-re a helyzet, sebesség és pontos idő meghatározásában, különösen a Globális Tengeri Vészhelyzeti és Biztonsági Rendszer (GMDSS) részeként. A SOLAS 1974. évi Nemzetközi Egyezményének V/19.2.1.6 szabályzata előírja, hogy minden hajónak rendelkeznie kell olyan vevőberendezéssel, amely alkalmas a hajó helyzetének automatikus meghatározására és frissítésére az útvonal teljes hosszában.

Az IMO Tengerészeti Biztonsági Bizottsága az MSC.1/Circ.1644 körlevélben felszólította a tagállamokat, hogy tegyenek meg minden szükséges lépést az interferencia minimalizálása érdekében, összhangban az ITU rádiószabályzataival; fontolják meg figyelmeztetések kiadását a hajózási közösség számára a GNSS-interferenciáról; és ösztönözzék a hajókat, hogy jelentsék az ilyen eseményeket az illetékes hatóságoknak.

FORRÁS