Csatlakoztatott eszközök problémái
Jeff Geerling, a St. Louis-i szoftverfejlesztő és bloger blogbejegyzésében fejezte ki elégedetlenségét azzal kapcsolatban, hogy az új háztartási készülékek, mint például a Bosch 500 sorozatú mosogatógép, internetkapcsolatot és felhőalapú szolgáltatásokat igényelnek a teljes funkcionalitás érdekében.
Geerling kiemeli, hogy a készülékek gyártói egyre inkább arra ösztönzik a felhasználókat, hogy csatlakoztassák eszközeiket az internethez, ami szerinte felesleges bonyodalmakat és potenciális biztonsági kockázatokat jelent. Hangsúlyozza, hogy egy olyan alapvető háztartási eszköznek, mint egy mosogatógép, nincs szüksége internetkapcsolatra a hatékony működéshez.
A Bosch Home Connect mosogatógép kapcsán Jeff Geerling tapasztalata szerint az egyik legfrusztrálóbb felfedezés az volt, hogy a készülék alapvető funkcióinak, például az öblítőciklus elindításának használatához elengedhetetlen volt a Wi-Fi kapcsolat és egy online Bosch Home Connect fiók létrehozása. Ez nemcsak kényelmetlenséget, hanem technikai és elvi problémát is jelentett számára: egy egyszerű háztartási művelet végrehajtása – mint az öblítés – nem volt lehetséges addig, amíg a mosogatógép nem csatlakozott az internethez, és a felhasználó nem regisztrált a Bosch felhőszolgáltatásába.
Különösen aggasztó, hogy még Bluetooth-on keresztül sem lehetett alapfunkciókat elérni, pedig az ilyen helyi kapcsolatok alternatívát jelenthetnének a felhőfüggő megoldásokkal szemben. A rendszer tehát úgy lett kialakítva, hogy a hálózati kapcsolat és a fiókregisztráció nem opcionális, hanem technikailag kikényszerített előfeltétele az eszköz használatának – még akkor is, ha a felhasználó semmilyen okos funkcióra nem tart igényt.
A készülék fizikai kialakítása sem adott kielégítő alternatívát. Bár Geerling mintegy 1000 amerikai dollárt fizetett a Bosch 500-as sorozatú modellért, az nem rendelkezik fizikai kijelzővel, és a kezelőfelület érintésérzékeny, az ajtó belső felén található. Ez azt jelenti, hogy például a hátralévő mosási idő sem jelenik meg sehol, hacsak a felhasználó nem használja az alkalmazást. Az ilyen döntések technológiai racionalitása kétségbe vonható: az egyszerű kezelhetőség és az átláthatóság helyett a gyártó a digitális kontroll és az applikáció-alapú élmény felé tolta el a terméket. A drágább, Bosch 800-as sorozatú készülékek már tartalmaznak kijelzőt, de ezek mintegy 400 dollárral többe kerülnek.
Korábbi írásaiban is foglalkozott a okos otthon technológiák problémáival, rámutatva, hogy a túlzott automatizálás és a felhőalapú szolgáltatásokra való támaszkodás gyakran inkább megnehezíti, mintsem megkönnyíti a felhasználók életét.
Geerling véleménye szerint a gyártóknak inkább a készülékek alapvető funkcionalitásának és megbízhatóságának javítására kellene összpontosítaniuk, ahelyett, hogy felesleges internetes funkciókkal látnák el őket. Ez a megközelítés szerinte nemcsak a felhasználói élményt javítaná, hanem csökkentené a potenciális biztonsági kockázatokat is. Ezzel a gyártók nemcsak adatot gyűjtenek, hanem a felhasználói szabadságot is korlátozzák, és az eszközök fizikai kontrollját részben áthelyezik saját digitális infrastruktúrájukba.
A cikk implicit üzenete, hogy a digitális funkcionalitást nem szabad a fizikai termékek alapvető használati értéke fölé helyezni. A technológia akkor szolgálja legjobban az embert, ha nem válik a saját infrastruktúrájának vagy az adatgyűjtés logikájának foglyává.