Mobilcsalások kutatás

Editors' Pick

A Malwarebytes kutatása szerint a 2025-re mobilcsalások napi szintű fenyegetést jelenthetnek. A megkérdezettek 44%-a naponta, további 34% hetente találkozik álcázott csalási kísérlettel, amelyek tényleges pénzügyi veszteséggel és komoly érzelmi hatással járnak. A csalások nem szürke zónában mozognak, hanem embereket bántanak: a válaszadók több mint fele számolt be anyagi kárról, 27%-uk veszített el hozzáférést digitális eszközeihez, és háromnegyedük érzelmi traumával, például szorongással vagy bizalomvesztéssel küzd.

A fiatalabb generáció különösen veszélyeztetett, a Z generáció tagjai háromszor gyakrabban esnek sextortion vagy zsarolós támadás áldozatául, mint az idősebb korosztályok. Különösen aggasztó, hogy a felhasználók kétharmada szerint nehéz felismerni a valódi és a megtévesztő tartalmak közti különbséget, miközben csupán 15%-uk bízik abban, hogy képes kiszűrni egy csalást.

A tanulmány szerint a modern csalási módszerek már túlmutatnak a hagyományos szöveges phishing példákon. Mesterséges intelligenciát és deepfake technikákat alkalmaznak, ami tovább komplikálja a felismerést. Gyakoriak a hozzáférés-megszerzésre irányuló visszaélések, így az online fiókok és hitelkártyák eltulajdonítását. A felhasználók közül csak kevesen élnek a biztonsági megoldásokkal, a válaszadók 80%-a nem használ vírusirtót, VPN-t vagy azonosítóvédelmi szolgáltatások.

A felismeréséhez szükséges tudatosság mellett kiemelten fontos lenne a többrétegű védelem, például többfaktoros hitelesítés, vírusirtó szoftver használat és folyamatos biztonságtudatossági oktatás.

FORRÁS