Az alkalmazottak AI bevezetésével szembeni ellenállásának kezelése

Editors' Pick

Számos szervezet felismerte az AI előnyeit, és nagy összegeket fektet be az AI-technológiákba. Az AI-rendszerek technikai bevezetése azonban csak egy része a kihívásnak. Egy növekvő, nem kellően kezelt probléma, hogy az alkalmazottak gyakran hezitálnak vagy elutasítják az AI-eszközök használatát a mindennapi munkájuk során. Tanulmányok azt mutatják, hogy az AI projektek akár 70%-a kudarcot vall, gyakran a munkavállalók ellenállása vagy a vezetőség elégtelen támogatása miatt.

Egy szervezet bevezethet egy fejlett AI rendszert, de ha az alkalmazottak szoronganak, bizalmatlannak vagy felkészületlennek érzik magukat, nem fogják használni azt. Talán a legelterjedtebb aggodalom az, hogy az AI felváltja a munkahelyeket. Egy nemrégiben végzett felmérés szerint a munkavállalók 75%-a aggódik amiatt, hogy az AI miatt bizonyos munkakörök megszűnhetnek, 65%-uk pedig attól tart, hogy az AI felváltja a saját munkakörét (EY research shows most US employees feel AI anxiety | EY – US). A munkavállalók aggódnak amiatt, hogy ha egy gép képes elvégezni a munkájuk egy részét, akkor csökkenhet az értékük a szervezet számára. Emellett a bizalom kritikus fontosságú, amikor az embereket arra kérik, hogy hagyatkozzanak egy új technológiára. Sok alkalmazott megkérdőjelezi, hogy az AI-rendszerek igazságos, biztonságos és megbízható döntéseket hoznak-e.

Az AI bevezetése gyakran ismeretlen eszközöket és munkafolyamatokat vezet be. Sok alkalmazott egyszerűen nem érzi magát felkészültnek az AI használatára. Mindemellett sok szervezet a digitális változások egyik hullámát a másik után éli át. Az alkalmazottak cinikusak lehetnek vagy kimerülhetnek az állandó alkalmazkodási kényszerben. A mesterséges intelligencia sikeres bevezetésének egyik legalulértékeltebb, mégis kritikus alapja a szabványosított terminológia, meghatározások és fogalmak következetes használata és integrálása.

Az emberek nagyobb valószínűséggel fogadják el a változást, ha egyértelmű személyes vagy szervezeti előnyöket látnak. Ha a vezetőség anélkül vezet be egy mesterséges intelligencia rendszert, hogy világosan elmagyarázná, miért – hogyan teszi majd jobbá, biztonságosabbá vagy érdekesebbé a munkát – a munkavállalók gyakran inkább aggódni fognak.

A munkavállalók ellenállása gyakran a technológia fejlődésével kapcsolatos elavult mentális modellekből fakad. A legtöbb munkavállaló olyan korábbi technológiai változásokat tapasztalt, amelyek évek, sőt évtizedek alatt bontakoztak ki, ami azt az elvárást kelti, hogy az új technológiák kiszámítható, fokozatos fejlesztési ciklusokat követnek.

Ezeknek az emberi tényezőknek a figyelmen kívül hagyása kihasználatlan rendszerekhez, elpazarolt beruházásokhoz és kisiklott projektekhez vezethet. A Cloud Security Alliance kiadványa az AI-al szembeni munkavállalói ellenállás pszichológiai és kulturális gyökereit vizsgálja. Bemutatja, hogy az AI elfogadása legalább annyira a változásmenedzsmentről, mint a technológiáról szól.

Forrás