Disney adatvédelmi bírság gyerekek adatainak gyűjtése miatt

Editors' Pick

A Disney 10 millió dolláros bírság megfizetésébe egyezett bele az Amerikai Szövetségi Kereskedelmi Bizottsággal (FTC), miután a vállalat állítólag megsértette a gyermekek online adatvédelmét szabályozó COPPA-törvényt (Children’s Online Privacy Protection Act). A panasz szerint a Disney nem jelölte megfelelően a YouTube-ra feltöltött, gyerekeknek szóló videóit. A „Gyerekeknek készült” (Made for Kids, MFK) kategória nem megfelelő alkalmazásával, illetve annak alkalmazásának elkerülésével lehetővé tette a 13 év alatti gyerekek személyes adatainak szülői beleegyezés nélkül történő gyűjtését, mely adatokat később célzott reklámozásra is felhasználtak. Ezzel a gyermekeket olyan YouTube-funkcióknak is kitették, amelyek nem koruknak megfelelőek. Ilyen funkció például az ajánlott videók automatikus lejátszása.

A megállapodás értelmében a Disney-nek nemcsak pénzbüntetést kell fizetnie, hanem egy új, belső felülvizsgálati rendszert is létre kell hoznia annak biztosítására, hogy a jövőben minden videó megfelelően legyen kategorizálva YouTube-on. Ez a kötelezettség csak akkor szűnhet meg, ha a YouTube bevezet olyan kormeghatározó technológiákat, amelyek képesek minden felhasználó életkorának meghatározására, vagy ha megszüntetik a tartalomkészítők azon lehetőségét, hogy ők maguk címkézzék a videókat. A panasz szerint a Disney annak ellenére is fenntartotta a nem megfelelő címkézési gyakorlatát, hogy a YouTube 2020 közepén már több mint 300 videó besorolását módosította MFK-ra. Az érintett tartalmak között szerepeltek olyan jól ismert gyermekfilmekhez kapcsolódó videók, mint a Jégvarázs, Toy Story vagy a Mickey egér-sorozat.

(forrás)