EU Digitális Gazdasági és Társadalmi Index

Editors' Pick

Megjelent a 2021-es Digitális Gazdasági és Társadalmi Index (DESI), amely az Európai Unió évente megjelenő, az országok digitális fejlettségét mérő mutatószámrendszere. Eszerint az elmúlt évben valamennyi tagállam előrelépést tett a humán tőke, a szélessávú kapcsolatok elérhetősége, a digitális technológia vállalati integrációja, valamint a digitális közszolgáltatások terén. Az EU-ban átlagosan a lakosság 56%-a rendelkezik legalább alapfokú digitális készségekkel. Az információs és kommunikációs technológiák (IKT) területén foglalkoztatott szakemberek száma 8,4 millióra növekedett. Az EU szerint azonban a növekedés üteme nem elegendő, jelentősen javítani kell a képzési- és karrierlehetőségeken. A „digitális évtized” célkitűzése szerint 2030-ra a lakosság 80%-nak rendelkeznie kell alapvető digitális ismeretekkel, valamint az IKT területen foglalkoztatottak számának el kell érnie a 20 millió főt Európában. Jelenleg a cégek fele nem talál elegendő informatikai szakembert. Ennek egyik oka az, hogy a nők aránya továbbra is alacsony (19%) az informatika területén. 

Az Európai Bizottság 2014 óta nyomon követi a digitális gazdasággal kapcsolatos tagállami eredményeket, és közzéteszi a digitális gazdaság és társadalom fejlettségét mérő mutatóról (DESI) szóló éves jelentéseket. A jelentések minden évben tartalmaznak országismertetőket, amelyek segítik a tagállamokat a kiemelt intézkedések területeinek azonosításában, valamint tematikus fejezeteket, amelyek uniós szintű elemzést nyújtanak a kulcsfontosságú digitális szakpolitikai területeken. 2021-ben a Bizottság módosította a DESI-t, hogy tükrözze azt a két fő szakpolitikai kezdeményezést, amelyek az elkövetkező években hatással lesznek a digitális transzformációra az EU-ban: a Helyreállítási és Rezilienciaépítési Eszközt és a digitális évtized iránytűt. Annak érdekében, hogy a DESI-t hozzáigazítsa a digitális iránytű négy sarkalatos pontjához és célkitűzéseihez, valamint a módszertan javítása és a legújabb technológiai és szakpolitikai fejlemények figyelembevétele érdekében a Bizottság számos változtatást hajtott végre a DESI 2021. évi kiadásában. A mutatók immár a digitális iránytű négy fő területe köré épülnek, felváltva az előző ötdimenziós struktúrát. A 2021. évi DESI-mutatók közül 11 a digitális iránytűben meghatározott célkitűzéseket méri. A DESI a jövőben még jobban igazodni fog a digitális iránytűhöz annak biztosítása érdekében, hogy valamennyi cél megvitatásra kerüljön a jelentésekben. Emellett a DESI immár egy olyan mutatót is tartalmaz, amely méri, hogy az IKT-technológiák milyen mértékű támogatást nyújtottak a vállalkozásoknak a környezetbarátabb intézkedések (a környezeti fenntarthatóságot szolgáló IKT-k) meghozatala terén, valamint a DESI beszámol a gigabites internetelőfizetésekről, az IKT-képzést nyújtó és az e-számlázást alkalmazó vállalatok százalékos arányáról. A korábbi évek DESI-eredményeit és helyezéseit minden ország esetében újraszámították annak érdekében, hogy tükrözze a kiválasztott mutatók körében történt változásokat és az alapul szolgáló adatok helyesbítéseit.

A digitális gazdaság és társadalom fejlettségét mérő 2021. évi mutató (DESI) alapján Magyarország a 27 uniós tagállam között a 23. helyen áll. Az ország eredményei az elmúlt néhány évben nagyjából az uniós átlagnak megfelelő ütemben javultak. Magyarország a széles sávú hozzáférés területén átlag felett teljesít. Vezető szerepet tölt be a legalább 1 Gbps sebességű széles sávú rendszerek elterjedtsége tekintetében (a vonalak 13,2%-a ilyen, szemben az 1,3%-os uniós átlaggal), és jól teljesít az 5G-re való felkészültség, a vezetékes széles sávú rendszerek általános igénybevétele és a legalább 100 Mbps sebességű hálózatok igénybevétele terén. A humán tőke területén a 22. helyen áll, és a legtöbb mutató esetében az átlag alatt teljesít. A magyaroknak csupán 49%-a rendelkezik legalább alapszintű digitális készségekkel, ami jelentősen elmarad az 56%-os uniós átlagtól; más mutatók is viszonylag alacsony szintű digitális készségeket mutatnak. A digitális készségekben jelentkező hiányosságok kezelése érdekében Magyarország ambiciózus szakpolitikai keretet dolgozott ki. Magyarország számára a DESI legnagyobb kihívást jelentő dimenziója továbbra is a digitális technológiák vállalati integrációja és a digitális közszolgáltatások. A kkv-knak csupán 46%-a rendelkezik legalább alapszintű digitális intenzitással, szemben a 60%-os uniós átlaggal, és a kulcsfontosságú digitális technológiák (nagy adathalmazok, mesterséges intelligencia és felhő) elterjedése alacsony. A kkv-k digitális transzformációjának előmozdításához több és hatékonyabb támogatásra van szükség. A digitális közszolgáltatások esetében az online szolgáltatásnyújtást mérő fő mutatók a fejlesztés szükségét jelzik. A felhasználókra helyezett nagyobb hangsúly javítaná a szolgáltatások elfogadottságát és minőségét.

FORRÁS