Autóipar kiberbiztonsága
A Deloitte a közelmúltban azt jósolta, hogy 2030-ra az elektronikus rendszerek teszik ki az új járművek összköltségének 50%-át. Nem véletlen, hogy az autóipari kiberbiztonsági piac az előrejelzések szerint még ugyanebben az évben eléri a 13,9 milliárd USD értéket a piac szerint. A félvezető ellátási lánc megszakadása az autóiparban rávilágított arra, hogy a modern autók mennyire számítanak a számítási teljesítményre. Egy járműben az elektronikus vezérlő egységek (Electronic Controller Unit – ECU) száma jelenleg jellemzően a 100-150 közé esik, a felszerelt rendszertől függően, és egy autó akár 150 millió kódsort tartalmazhat.
Korábban a szoftver az autó része volt, de ma már a szoftver határozza meg az autó értékét. – mondta Manfred Broy, a müncheni Műszaki Egyetem informatikai professzora az IEEE Spectrum által közzétett cikkben. Ma egy autó sokkal inkább a szoftverétől függ, mint a mechanikai teljesítményétől.
Dokumentált kutatási esetek vannak, amelyek bemutatják, hogyan lehet feltörni gépjárműveket. Ez egy sor funkció vezérlését tette lehetővé, köztük a kormányt, a fékeket és a sebességváltót, mindezt egy távoli laptopról. A járművek wi-fi képességét más rendszerekkel együtt arra is kihasználták, hogy egy autót okostelefonról vezéreljenek. 2030-ra valószínű, hogy minden új autó csatlakozik az internethez, és valamilyen okostelefon-integrációval rendelkezik, ami több lehetőséget teremt a rosszindulatú tevékenységekre. Ahogy a múltban bebizonyosodott, egy jármű egyetlen vezérlőegységének kihasználása is elegendő lehet a többi rendszer vezérléséhez. Ez lehetővé teheti a rendszerek és funkciók letiltását vagy aktiválását, vagy a legrosszabb esetben a hackerek teljesen átvehetik az irányítást a jármű felett.
A kiberbiztonsági megoldások által nyújtott kritikus biztonság azt jelenti, hogy nem lehetnek gyenge pontok, a jármű teljes élettartama alatt, még akkor is, ha a járművön lévő szoftvert leváltották. Ha egy 2030-ban eladott autó 2045-ben még úton van, a kiberbiztonsági szoftverfrissítéseknek 15 évvel később is rendelkezésre kell állniuk.
A kritikus járműrendszerektől a tulajdonosok személyes adataiig az autók kiberfenyegetésekkel szembeni átfogó védelme egyre fontosabbá válik, ahogy a digitális autóipari technológia egyre összetettebbé, nagyságrendileg és mennyiségileg fejlődik.