Németország betilthatja a reklámblokkolókat

Editors' Pick

A Német Szövetségi Legfelsőbb Bíróság (BGH) friss döntése újra megnyitotta annak lehetőségét, hogy a reklámblokkoló szoftverek használatát szerzői jogsértésként lehessen elítélni Németországban. A döntés egy 11 éve húzódó jogvitában született, amelyben az Axel Springer médiavállalat perelte az Adblock Plus fejlesztőjét, az Eyeo GmbH-t. A BGH részben megsemmisítette a fellebbviteli bíróság korábbi határozatát, amely szerint a reklámblokkolók használata nem sérti a szerzői jogokat.

Springer álláspontja szerint weboldalaik kódja szerzői jogi védelem alatt áll, és annak módosítása – például a DOM vagy CSS elemek manipulálása a hirdetések eltávolítása érdekében – sérti ezt a jogot. A BGH most arra utasította a fellebbviteli bíróságot, hogy vizsgálja újra az ügyet, így a már lezártnak hitt vita évekkel meghosszabbodhat. Az Eyeo, amely “Acceptable Ads” programján keresztül bevételt termel elfogadható hirdetések megjelenítéséből, továbbra is kiáll a felhasználók böngészési szabadsága mellett.

A Mozilla jogi szakértője szerint a döntés korlátozhatja a felhasználók online környezetük feletti kontrollját, míg adatvédelmi szakértők arra figyelmeztetnek, hogy egy ilyen ítélet szembe menne az uniós joggal. Az EU korábban megerősítette, hogy az adblockerek az alkalmazások vagy böngészők megfelelő beállításainak számítanak, és jogszerű eszközei a felhasználói hozzájárulás kifejezésének. Az Eyeo közleményében hangsúlyozta, hogy továbbra is elkötelezettek a digitális önrendelkezés védelme mellett.

(forrás)

(forrás)

(forrás)