A Kreml kommunikációs stratégiája

Editors' Pick

A NATO Strategic Communications Centre of Excellence által publikált tanulmány bemutatja az orosz állami kommunikációs és dezinformációs stratégiák sokrétegű rendszerét, amely számos eszközt, csatornát és narratívát kombinál a nyugati társadalmak befolyásolása és destabilizálása érdekében. A dokumentum rámutat, hogy az orosz megközelítés már nem csak hagyományos propagandán alapul, hanem­– koordináltan használ médiaszolgáltatásokat, közösségi médiát, hacker-aktivista csoportokat, álhíreket és kulturális konfliktusokat képező üzeneteket.

Az úgynevezett komplex információs műveletek keretében Moszkva képes egyszerre cselekedni az érzelmek generálására (pl. menekültválság, identitásviták, rasszizmus), a technológiai eszközök feletti uralomra (pl. bot-farmok, deep-fake videók, mikro-targeting) és a szabályozási/gazdasági zavarokra (pl. energiapiaci dezinformáció, pénzügyi híresztelések). A tanulmány szerint az orosz stratégiai kommunikációs kollázs egyik kulcsa, hogy a különböző platformokon – hagyományos televízió, rádió, online híroldalak, Telegram-csatornák – azonos üzeneteket más-más formában jelenítik meg, másként a belső orosz közönségnek, másként a nyugati közönségnek, másként pedig a perifériális régiók felé.

A Nyugat gyakran túlságosan technikai vagy taktikai módon reagál a fenyegetésre (pl. letiltások, szankciók, platform-felügyelet), miközben az orosz stratégia sokkal időhorizont- és közönség-orientált, nincs szükség az azonnali mérföldkőre, hanem a hosszú játék számít. Ennek érdekében Moszkva fenntartja a narratív viszontlépéseket, ahogy az attribúciós viták, identitásviták és társadalmi polarizációs konfliktusok révén folyamatosan alakítja a befogadó közeg érzékelését. A tanulmány különösen kiemeli, hogy az orosz megközelítés nem csak mit kommunikálunk, hanem kik, mikor, hol és milyen formában kommunikálunk kérdést is radikálisan új alapokra helyezte.

FORRÁS