A felhőben sem minden biztonságos…

Március 10-én hajnalban kigyulladt az OVH strasbourgi adatközpontja. Az első híreket a Twitter szállította európai idő szerint hajnal háromnegyed öt körül, miszerint az SBG-2 épülete kigyulladt, és a tűzoltók csak izolálni tudták az esetet, de magát az épületet (és a benne található adatközpontot) nem sikerült megmenteni. A többi épületet nem érintette az eset, de mivel azokat is el kellett különíteni, szinte a teljes felhő szolgáltatás leállt, és a szolgáltató azt javasolja az ügyfeleinek, hogy aktiválják a Katasztrófa Helyreállítási Terveiket (DRP).

Első hallásra nincs itt semmi látnivaló, de az eredeti üzenetre adott válaszok alapján azért felmerülhet néhány kérdés:

  • Egy hozzászólás szerint az ügyfelek többsége nem rendelkezik DRP-vel, illetve többen is attól félnek, hogy adataik véglegesen elvesztek.
  • Bár a többi épületet nem érintette a tűzeset, de mivel azokat is le kellett állítani (legalábbis Strasbourgban), azok újraindítása sok időt vesz igénybe, és nem valószínű, hogy a szolgáltatások hamarosan elérhetőek lesznek.
  • Az OVH központi rendszere egy másik városban (Roubaix) található, de ez az eset mégis kihatással volt az egész rendszerre (bár egyelőre még csak a szolgáltatás-kiesést ismerjük, mint hatást, a hosszú távú következmények megismerésére még várni kell).
  • A sors iróniája lehet, hogy az OVH március 08-án jelentette be belépési szándékát a francia tőzsdére.

A hivatalos kommunikációból nem tudható, mi okozta a tüzet, de sokan arra gondolnak, hogy a tűzesetet az elektromos hálózat hibája okozhatta, legalábbis arra utalhat egy másik értesítés a cégtől:

Summary : We are going to intervene in the rack to replace a large number of power supply cables that could have an insulation defect.
Actions : Replacement of the C13/C14 power supply cables of the rack
Start of intervention : 10 march 2021 starting at 6h00 AM UTC+1
Rack : L105A01
Impact : Server outage during the intervention.
Duration of intervention : 2 hours” – forrás

A fenti, OVH-tól származó üzemeltetési beavatkozásról szóló bejegyzés a limburgi adatközpontra vonatkozik, de előfordulhat, hogy az elektromos vezetékek hibás szigetelése más adatközpontokban is problémát okozott…

Egyelőre nem tudni, hogy az ügyfelek mekkora hányada veszítette el adatait, kiknek volt, vagy nem volt helyreállítási terve vagy mentése, ahogy az sem ismert, mikor áll helyre a szolgáltatás. Azt viszont tudjuk, hogy sokan azt az érvet hozzák fel a felhőszolgáltatások legnagyobb előnyeként, hogy földrajzilag elosztott szolgáltatást biztosít, de ebből a példából láthatjuk, hogy néha ez sem ment meg attól, hogy az igénybe vett szolgáltatás folyamatos biztosításával kapcsolatban problémák adódjanak, és még ha az OVH ügyfelei jelentős részét nem is érintette a tűz, a szolgáltatás leállás mindenkire egyforma hatással van.

(forrás1 , forrás2)

Infostart