GPS spoofing a kereskedelmi repülőgépeken
Kiberbiztonsági kutatók szerint a GPS spoofing (hamisítás”), a digitális támadások egy formája, amely képes eltéríteni a kereskedelmi repülőgépeket az útirányuktól, egy új, érdekes dimenzióba lépett: Az idő feltörésének képességébe. Az OPSGROUP repülési tanácsadó szervezet szerint az elmúlt hónapokban 400%-kal nőtt a kereskedelmi célú utasszállító repülőgépeket érintő, GPS hamisítással kapcsolatos incidensek száma. Az incidensek nagy része illegális földi GPS-rendszerekkel kapcsolatos, különösen a konfliktusövezetek környékén, amelyek a környező légtérbe téves pozíciókat sugároznak, hogy megzavarják az érkező drónokat vagy rakétákat. „Túl sokat gondolunk arra, hogy a GPS a pozíció forrása, de valójában az idő forrása” – mondta Ken Munro, a Pen Test Partners brit kiberbiztonsági cég alapítója a Las Vegasban megrendezett DEF CON hacker kongresszuson tartott előadásában.
A Reutersnek adott interjújában Munro egy nemrégiben történt esetet idézett, amikor egy nagy nyugati légitársaság által üzemeltetett repülőgép fedélzeti óráit hirtelen évekkel előre küldték, aminek következtében a gép elveszítette a digitálisan titkosított kommunikációs rendszerekhez való hozzáférést. Az esetet követően a repülő hetekig állt, állította Munro, mert a mérnökök csak manuálisan tudták visszaállítani a fedélzeti rendszereket. Bár az érintett társaság nevét a biztonsági szakértő nem árulta el, vannak nyilvánosságra hozott incidensek is. A Finnair például GPS-hiba miatt volt kénytelen egy időre leállítani tartui (Észtország) járatait. A problémát az észt kormány orosz forrású GPS spoofingra vezette vissza.